Wij zijn de Stad, burgerschapsdocu’s vanuit je hart!

Alle mavo 3-leerlingen van het Olympus College in Arnhem maken een filmdocu over zichzelf in relatie tot de ander. De Arnhemse volkswijk Malburgen is het decor en ze worden geholpen door professionele filmmakers. De uitkomst: burgerschap gevat in filmdocumentaires, recht vanuit het hart!

Aanleiding:
Creativiteit buiten de schoolbanken

Op het Olympus College in het Arnhemse Malburgen hebben leerlingen veel ruimte om creatief te leren en werken. Maar al die creativiteit speelt zich vooral in en om de schoolbanken af. De Leerlingen en de school willen graag buiten de schoolmuren aan de slag en leren van de mensen en organisaties die daar leven en werken.

Malburgen leeft!

En dat komt goed uit want in Malburgen is er altijd wat te doen, de wijk leeft! De wijk is een afspiegeling van onze samenleving en de leerlingen wonen, werken en spelen in deze en omliggende wijken. Dus tijd om gebruik te maken van alle kansen die de omgeving van de school biedt!

Burgerschap

Dit is de tweede keer dat we samen met het Olympus College dit project oppakken, samen onderzoeken we welke rol cultuureducatie kan spelen binnen het burgerschapsonderwijs. Vanuit het vorige project leerden we al veel, en met die inzichten ontwerpen we verder.

Wij zijn de Stad 1

Ontmoet de makers

De leerlingen worden begeleid door professionele filmmakers en door projectleider Fleur van Greuningen. In het eerste deel samen met makers Hannemijn de Grood (onder andere fotograaf en docu-regisseur) en Gioia Tolmeijer (onder andere theaterdocent en -maker).

In het tweede deel gaan de leerlingen aan de slag met filmmaker en organisatie-antropoloog Maaike Broos en film- en documentairemaker André Kloer.

Ze leren jongeren om verder te kijken dan alleen de eerste blik. ‘Je hoeft niet meteen te oordelen’, zegt Hannemijn. ‘Je kúnt ook eerst vragen stellen.’ Gioia vult aan: ‘En als je in je docu alles vanuit één perspectief belicht, heeft het dan waarde? Dat zijn interessante dingen om het met jongeren over te hebben.’

Lees hier over de lessen van Gioia en Hannemijn.

Lees hier over de lessen van Maaike en André.

Kennismaken:
Waar ligt een verhaal dat jou interesseert?

Wederom zijn alle mavo 3 leerlingen betrokken en zij gaan aan de slag met de vraag waar een verhaal ligt dat hen interesseert. Leerlingen kiezen een persoon, plek of vraag en onderzoeken deze in de wijk. De leerlingen worden begeleid en krijgen inhoudelijke en technische tools mee vanuit vijf lessen. Zo onderzoeken de leerlingen de vraag, vanuit een eigen keuze voor een onderwerp in de wijk: wie ben ik?

Leerlingen doen alles zelf!

Bepalen van het onderwerp, filmen, monteren … De leerlingen doen alles zelf in twee delen van meerdere weken. In het eerste deel gaat het vooral over henzelf. Ze werken toe naar de filmdag waarop ze met een professionele camera de wijk ingaan om hun beelden te schieten om die vervolgens te monteren tot een documentaire.

Mogelijk gemaakt dankzij de steun van:

Wil je meer weten of met ons samenwerken?

Dat lijkt ons heel leuk! Laten we samen aan de slag! We helpen je graag met het verduidelijken van je plannen, met een creatieve brainstorm. We luisteren goed en we houden ervan om te inspireren met onze inzichten. Interesse? Neem eens contact op met Fleur. Tot snel!

Blijf op de hoogte van Ruimtekoers

Schrijf je in en ontvang zes keer per jaar de Ruimtekoers nieuwsbrief!

© 2024 Bureau Ruimtekoers