Creatieve participatie
Sommige doelgroepen zijn niet eenvoudig te betrekken. Met onze creatieve participatietools bereiken we de juiste mensen en raken zij langdurig betrokken bij vraagstukken en thema’s met een inclusief participatieproces.
Participatie als succesfactor
Burgerparticipatie is hot. En dat is maar goed ook. Van burgerberaad tot inspraakavond, meer organisaties willen in verbinding met betrokkenen beleid ontwikkelen. Wij werken samen met organisaties die participatie niet langer zien als vrijblijvend, maar als succesfactor.


Waar moet je aan denken bij creatieve participatie?
Dé succesfactor? Bereiken en betrekken uiteenlopende doelgroepen, ook hen die misschien niet of nauwelijks betrokken waren. Wij krijgen juist dat voor elkaar met onze creatieve participatietools binnen een goed geregisseerd proces.
- Daarvoor zijn out-of-the-box participatie ideeën nodig.
- We realiseren een focusgroep met ambassadeurs die hun eigen achterban betrekken.
- Met straatacties, wandelingen en mobiele objecten in de publieke ruimte halen we ideeën en inzichten op.
- En met creatieve gesprekstechnieken brengen we ideeën tot concrete voorstellen.
- We adviseren over vervolgstappen.
Dat, en nog veel meer. Net waar er behoefte aan is vanuit de opdrachtgever, de strategie en de doelgroep. En dit allemaal binnen een strak regisseert proces. Zo betrekken we samen de juiste doelgroep.





Onze aanpak maakt het verschil bij de doelgroep én opdrachtgever
We werken in drie stappen naar een breed gedragen eindresultaat. We starten met veldwerk. Leren de doelgroep kennen en bepalen een heldere aanpak en strategie voor het vervolg met de opdrachtgever in een startgesprek.
Vervolgens realiseren we samen het participatieproces. Dat doen we in afstemming met betrokkenen én met creatieve tools zoals workshops, straatacties en objecten in de publieke ruimte. Maar komen we ook samen in lokale buurtcentra of waar de doelgroep zich begeeft.
We brengen alle opbrengsten en inzichten samen in een tekstueel én beeldend verslag. We organiseren een eindverslag en schrijven een advies voor vervolg.
Luisteren is de basis van participatie. Wij organiseren uitwisseling op een laagdrempelige wijze in de publieke ruimte
Wanneer bel je Ruimtekoers?
Heb jij een participatievraagstuk en loop je vast? Wij werken met creatieve participatietools binnen een strak geregiseert proces. Nieuwsgierig? Bel dan eens met projectleider Pim!
Pim gerrtisen
pim@ruimtekoers.nl 06 - 33006071Het resultaat is géén eenmalig project, maar duurzame relaties
Naast een zorgvuldig participatieproces is er nóg een resultaat. Met deze creatieve aanpak werven we ambassadeurs die langdurig betrokken willen blijven bij het thema. Doordat we met kunstenaars en ontwerpers ideeën die de doelgroep heeft direct weten te verbeelden in tekeningen en objecten worden mogelijke uitkomsten tastbaar. Enthousiasme, en participatiezin is het resultaat naast een afgewogen keuzematrix en beleidsadvies.